fredag den 23. marts 2012

Aktivitet 3 om sociale online netværker

1.    Overvej hvilke målgruppe, du ønsker at arbejde/iagttage.


Jeg prøver at vælge en målgruppe der hedder gæstedagplejebørn i alderen 0-3 år. Der sidder nok allerede nogle og ryster på hoved nu – for hvad i alverden har de 0-3 årige med sociale online netværker at gøre??? Jeg skal prøve at give et par eksempler på, hvad en pc kan bruges til for min valgte målgruppe.

Sidste år fik jeg et gæstebarn, som ikke havde været hos mig før. Faktisk var det allerførste gang, barnet skulle ud i gæstepleje. Adskillelsen fra Mor og Far var rigtig svær – og barnet gik det meste af formiddagen og var ked af det sådan on and off, i takt med at barnet arbejdede med adskillelsen. Mor og jeg var i tæt kontakt via sms i løbet af formiddagen. Først gik barnet tilbage til døren, hvor Mor og Far var gået ud af. Jeg fulgte med og vi endte til sidst ude i indkørslen og konstaterede, at Mor og Far er kørt. Jeg prøver alle mine tricks, men der er ikke noget, der kan aflede barnet. Heller ikke, at jeg sætter ord på, at Mor og far er på arbejde og jeg passer på dig. Til sidst sætter jeg mig til pc’en og logger mig ind på facebook. De har et specielt efternavn, og jeg finder Mor med billede. Barnet lyser op, og er eet stort smil – for der var mor jo. Resten af formiddagen – og ugen forløber uden problemer. Jeg fortalte Mor, at jeg fandt hende på facebook – og det var bare i orden. Jeg selv synes faktisk, det var lidt grænseoverskridende – for der er trods alt grænser for, hvad jeg ønsker at vide om familien.

Det andet eksempel er, at jeg bruger www.youtube.com til at finde små klip af sange eller filmklip (Byggemand Bob), som jeg ser sammen med dagplejebørnene. Forældrne informeres altid, når vi har set noget på pc for det er en unik mulighed for forældrene for at samtale med børnene om dagen.Jeg forsøger at give børnene et input til, hvad en pc kan bruges til, så de næste gang, far eller mor sidder og arbejder hjemme ved pc’en, kan det store barn selv efterspørge ”byggmand Bob”, Pippi Langstrømpe eller noget helt andet. Måske lytter Mor eller far og afbryder arbejdet og ser 3 min Pippi med barnet.


Jeg er heller ikke selv venner med nogle forældre fra dagplejen – deres barn skal være så gammelt, at de er videre i børnehaven/skole før jeg kunne overveje at sige ja. Og jeg skriver heller ikke om mine oplevelser med dagplejebørnene på facebook for bare en enkelt kommentar som ”endelig weekend” kan misforstås som om, jeg ikke ønsker barnet hos mig.


2.    Hvilke sociale online netværk anvender målgruppen?
De små anvender jo ikke noget selv. Her er det de primære, sekundære og professionelle omsorgspersoner, der træffer beslutningerne for dem.


Hvis jeg skal tage de lidt større børn (10-14 årige), kommer jeg i tanke om flg. sociale fællesskaber:

Arto, Go Supermodel, Facebook, Twitter, youtube, Playstation 3, MSN, Cartoon Network hvor de spiller spil, TV2 Bingo Banko hvis den altså tæller med…..Jeg tager den med fordi jeg har oplevet, at mine egne børn ringer og inviterer legekammerater hjem til os, hvor de så kan aftale, om de skal se bingo banko, aftale hvor mange plader de vil udskrive, fordele pladerne og endeligt spille.

Ang. mennesker med nedsat funktionsevne, så var der ingen beboere, der havde internet på mit praktiksted. Der var en enkelt beboer, som havde pc og printer stående, men jeg ved faktisk ikke om det virkede. Jeg så det aldrig i brug.

Jeg ved dog, at der findes en hjemmeside for mennesker med tourette syndrom på http://www.tourette.dk/Dansk_Touretteforening/Forside.html. Derudover findes der http://www.lev.dk/ men jeg tror, det mest er forældrene til menneskene med nedsat funktionsvene, der deltager i foreningsarbejdet og bruger de sociale online medier.

3. Overvej spørgsmål om sproget:

Jeg synes egentlig ikke, at jeg ser forkortelser eller at man udelader ord. Men jeg ved, at det eksisterer – og ved nærmere eftertanke, så bruger mine børn i hvert fald LOL meget ofte!:

p.o.s = parents over shoulder

l.o.l.  = laughing out loud (og ikke ”lots of love” som én kom til at sige til en begravelse; lol bedstemor. Ved ikke om det er en sand historie eller bare en påmindelse om, hvor galt det kan gå)
GGG = tror det betyder ”griner rigtig meget”

I starten var LOL vel egentlig kun noget, der blev brugt i skriftsproget, men efterhånden breder det sig helt naturligt til talesproget. Egentlig en udvikling ingen r bevidst om – det kommer bare lige så stille snigende ind ad bagdøren J

Nåh ja ….. så er der jo smileyerne. De har også holdt deres indtog i vores skriftsprog og mens jeg sidder her og skriver, ja så bruger jeg da selv at give ordene liv, når jeg f. eks skriver ”HURRAAAAAA” til en, der har fødselsdag. Så synes jeg næsten, at jeg selv står og råber hurra’et… J

4. Overvej hvilke betydning sociale online netværk har for din målgruppe, samt hvilken opgave du har som pædagog i forhold til dette? Kunne du forestille dig, at man kunne være ”pædagog på nettet”? – Se f.eks. Center for digital pædagogik, socialt arbejde i nye medier: http://cfdp.dk/. Overvej om man kan være ”venner” med brugere på facebook, twitter m.m. Hvilke etiske dilemmaer stiller det pædagogen i?

Sociale online netværks betydning for de små 0-3 årige ? - det er i første omgang bare en utrolig blid introduktion til nogle ganske få ting, for at skaffe barnet taletid i familien og for at barnet også kan byde ind med noget.

Sociale online netværks betydning for de 10-14 årige? – Det er HELE verden! Hvis barnet ikke er med, kan det risikere at blive ekskluderet fra fællesskabet fordi det ikke forstår de ”koder”, de andre børn snakker i og heller ikke er med online, når der laves aftaler om fælles aktiviteter i stil med ”hvem vil med til stranden eller i biffen/cafe”

Jeg kan sagtens forestille mig at være pædagog på nettet. Man skal dog bare kende sine begrænsninger – dermed mener jeg, at nettet ikke kan erstatte den fysiske kontakt med barnet. På den ene side kan børnene være meget anonyme i deres henvendelse, men på den anden side begrænser det jo også hjælpen, idet vi ikke bare lige kan overtage ansvaret og rykke ud til barnet, for vi ved ikke, hvem de er og hvor de bor. Derfor kan det være svært at håndtere følsomme oplysninger, som normalt ville være nok grundlag til at skride til handling.

Jeg kan også godt forestille mig at være pædagog i en sfo – og så være venner med børnene på facebook. Dog vil jeg tage mine forholdsregler idet jeg vil oprette en sfo-profil, så de 2 verdner holdes adskilt.  Jeg skal også være opmærksom på, at jeg kan få informationer af ”ubehagelig” karakter – som jeg måske ikke ville have fået ellers. Det kan f. eks være en elev, der skriver mellem linjerne at nu er far fuld igen – enten får jeg min mistanke bekræftet eller også får jeg ny information.  Eller hvis barnet pjækker fra skole… Uanset hvad, skal jeg være parat til evt. at konfrontere barnet med min viden og måske endda indberette familien. Man kunne også forestille sig, at jeg fik falske informationer….. At den unge skriver om en heftig bytur, som (gået på klingen) viser sig kun at indeholde en enkelt øl – eller ingen fordi barnet har spillet fuld – og så vil det være katastrofe og særdeles uprofessionelt at handle alene ud fra online informationer. Jeg har ikke selv nogle erfaringer fra denne målgruppe at trække på, så jeg digter bare løs lige nu….


5. Overvej også, om du har ændret holdning i løbet af dit arbejde med emnet?

Jeg overvejer …. Næh, jeg synes ikke, jeg har skiftet holdning, men er snarere blevet mere opmærksom på, hvad der rør sig rundt omkring mig, og hvordan det hænge sammen. Og jeg har fået en større forståelse for, hvorfor ungdom nu til dags (uf hvor jeg lyder som en gammel sippet kone nu) er så afhængig af deres mobil/pc. Og jeg insisterer stadig på, at min søn ikke skal spille pc 12 timer i træk en lørdag – der må også gerne være andre input! Og jeg vil stadig kæmpe for, at de online netværker ikke skal fylde det hele – der skal også være en mulighed for dem, som ikke har  let adgang til det social rum. Og her synes jeg faktisk pædagogen i f.eks en sfo har en vigtig, opgave i indimellem at stoppe op og reflektere over, hvordan er brugen af online netværker i vores institution – det gælder også WII og andre spil. Er det altid de samme, der spiller eller hvordan fungerer det…

2 kommentarer:

  1. Hej Ulla

    Jeg har nydt, at læse dit indlæg, og startede også med et lille smil på læberne, da jeg læste hvilken målgruppe, du har valgt. Jeg kan se, at du bruger web 2.0/sociale online netværk særdeles velovervejet i forhold til dine gæstebørn og din profession, rigtig flot! - Og jeg er sikker på, at du vil kunne argumentere fagligt for brugen, hvis du blev bedt om det!

    Dette fik mig til at tænke på, at der for nogle år siden var en mega debat i medierne, fordi en institution havde indført webcamera i børnehaven/vuggestuen således at forældrene kunne følge børnene i løbet af dagen. Jeg fandt et link til en artikle, som omhandler netop det: http://www.erhvervsbladet.dk/it-erhverv/kamera-aabner-daginstitution

    Hvad synes du om det :-))

    SvarSlet
  2. Fin ide - jeg har intet at skjule :-) Og det rammer lige der, hvor jeg befinder mig som gæstedagplejer. At forældrene er nervøse, interesserede og nysgerrige, men ikek har mulighed for indblik. Når de får tilfredsstillet den indre uro, falder de til ro og vi kan alle passe vores rbejde.
    Dog ser jeg en ulempe, hvis man foran kameraet står og diskuterer med andre forældre eller snakker kollegialt/fagligt sammen omkring et andet barn. Her kan tavshedspligten være et problem....

    SvarSlet